Mediearkiv
Textile Challenge – Hållbarhetskommunikation
Vad får man som företag kommunicera i sin marknadsföring och hur kommunicerar man på ett sätt som kunderna kan relatera till?
I dag måste företag kunna kommunicera sitt hållbarhetsengagemang ärligt och pålitligt. Att undvika ”greenwashing” är avgörande för att bygga förtroende hos konsumenter och intressenter, samtidigt som det är viktigt att undvika ”green hush”, där rädsla för avslöjanden leder till tystnad.
I den nionde upplagan av Textile Challenge utforskades möjligheter och utmaningar när det gäller hållbarhetskommunikation.
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Birgitta Losman
>>Talarpresentation 2 (PDF)
Tonje Drevland
>>Talarpresentation 3 (PDF)
Sophia Engström
>>Talarpresentation 4 (PDF)
Joel Lindefors
>>Talarpresentation 5 (PDF)
Karin Lund
>>Talarpresentation 6 (PDF)
August Bard Bringéus
>>Talarpresentation 7 (PDF)
Jonas Larsson + Celinda Palm
>>Talarpresentation 8 (PDF)
Celinda Palm
>>Talarpresentation 9 (PDF)
Erika Andersson
>>Talarpresentation 10 (PDF)
Ana Kristiansson
Textile Challenge 8 – Transparency & Traceability
Att förbättra spårbarheten är en viktig aspekt i att göra textilindustrin mer hållbar – men hur ska företag hantera den data de samlar in om sina produkter? Frågan stod i centrum under den åttonde upplagan av workshop-serien Textile Challenge, med fokus på spårbarhet och transparens.
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Magnus Nikkarinen
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Lisa Schwarz Bour
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Joel Svedberg
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Bilal Bhatti
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Sebastian Andersson
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Bianca Hegedüs
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Maria Munther
>>Manegement summary – Lösningar (PDF)
>>Manegement summary – Lagkrav (PDF)
Textile Challenge – Retail & Distribution
Går det att skapa en grön logistik för kläderna vi köper?
Under Textile Challenge – Retail & Distribution som gick av stapeln den 19 maj 2022 smalades de vassaste hjärnorna från ett tiotal klädföretag på Science Park Borås för att diskutera framtidens logistiska lösningar inom textilindustrin, där bland annat autonoma robotar och ”hållbarhetspoäng” på kläder lyftes fram som exempel.
>>Talarpresentation 1 (PPTX)
Jonas Larsson
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Erik Lindvall
>>Talarpresentation 1 (PPTX)
Jimmy Klintenberg
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Carl Berge
>>Talarpresentation 1 (PPTX)
Marcus Nordlund
>>Talarpresentation 1 (PPTX)
Birgitta Losman
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Louise Wintzell
>>Talarpresentation 1 (PPTX)
Oskar Knubbe
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Jess Fleischer
Textile Challenge 7 – Recycling
Med den gemensamma visionen att minska mängden textilt material som går till förbränning, gav representanter från branchen, akademin och näringslivet sin bild av ämnet vid den sjätte omgången av Textil Challenge den 26 maj. Temat denna gång var Textilåtervinning.
Lisa Schwarz Bour
Inga-Kerstin Eriksson
Katarina Scott
Cecilia Tall
Louise Holgerson
Helena Claesson
Erik Perzon
Sofie Lydig
Johanna Nissén Karlsson
Kim Nygård
Catarina Rolfsdotter
Therese Fällman
Maria Ström
Birgitta Losman
Textile Challenge 6 – Use & Consumption
Kan vi konsumera mer kläder med minskad miljöpåverkan? Svaret är inte enkelt, men kanske finns ledtrådarna i människans sociala natur och konsumentbeteenden i Korea? Det var några av de samtalsämnen som togs upp på Textile Challenge 6 den 22 oktober 2020 – en digital halvdag med inspirerande föredrag och diskussioner med temat Use & Consumption.
>>Talarpresentation 1 (PDF)
Moon-Suck Song
>>Talarpresentation 2 (PDF)
Adrian Zethraeus
>>Talarpresentation 3 (PDF)
Ulrika Björk
>>Talarpresentation 4 (PDF)
Annette Tenstam
>>Talarpresentation 5 (PDF)
Erik Valvring
Föreläsningsserien Hållbart Näringsliv 2020
Föreläsningeserien Hållbart Näringsliv är ett samarbete mellan Science Park Borås, Textile & Fashion 2030, Circular Hub, Borås INK och Marketplace Borås för att ge företagare kunskap och nycklar kring hur man kan ta sig vidare i hållbarhetsarbetet.
Föreläsning 1
Lotta Amsén, Trossa
Lotta Amsén från Trossa berättar om vad Agenda 2030 innebär för ditt företags hållbarhetsarbete.
>>Talarpresentation (PDF)
>> Mall – Matchning Globala målen (Excel)
Föreläsning 2
Erik Valvring, Science Park Borås
Jonas Larsson, Textilhögskolan
Erik Valvring, Science Park Borås & Jonas Larsson, Textilhögskolan ger fördjupning om konsumentkrav och varumärke.
Föreläsning 3
Erik Valvring, Science Park Borås
Jonas Larsson, Textilhögskolan
Erik Valvring, Science Park Borås & Jonas Larsson, Textilhögskolan berättar om hur du kan skapa en hållbar och lönsam affär.
>>Talarpresentation 1 (PDF)
>>Talarpresentation 2 (PDF)
Strategi & Policy
Lotta Amsén, Trossa
Webbinarium med Lotta Amsén i serien Hållbart Näringsliv om hållbar utveckling.
Systematik
Lotta Amsén, Trossa
Introduktion till temat kommunikation och styrning
Miljömärkningar & Cetrifiering
Weronica Rehnby, TEKO
En genomgång av textilrelaterade märkningar kopplade till miljö och hälsa. Hur de skiljer sig åt och vad det är som certifieras.
Lagar & Regler med fokus på kemikalier
Weronica Rehnby, TEKO
En översikt över vilka lagar och regler med avseende på kemikalier som du behöver ha koll på när du sätter textila produkter på marknaden. Dessutom en inblick på vad som är på gång från både Sveriges och EUs sida.
Metoder för att designa hållbart
Jonna, Haeggblom, circular.fashion
Diskussion om hur man designar för cirkuläritet, och vilka val i design/material-val processen som har en påverkan på ett plaggs möjlighet att återanvändas och återvinnas.
Val i designprocessen
Mats Johansson & Anett Aldman,
Science Park Borås
Hållbar utveckling med material-miljö som utgångspunkt i produktion.
Värderingar inåt – krav utåt
Jens Helmersson, QuizRR
Med utgångspunkt ur ett inköp- och produktionsperspektiv ges konkreta exempel på vad som just nu driver hållbarhetsområdet framåt.
Big Do 2019 – Design för en mer hållbar värld
London College of Fashion
Förnyelsemetoder
Guringo Design Studio
3D-printade biologiskt nedbrytbara kläder
Craft Sportswear
Minikollektion av restlager
Gina Tricot
Upcycle Collection
Houdini Sportswear
Svensk ull får nya funktioner genom stickstrukturer
Textile Challenge 4 – Stockholm 6 februari 2020
Lotta Amsén, Trossa
>>Talarpresentation (PDF)
Malin Viola Wennberg, Mistra Future Fashion
>>Talarpresentation (PDF)
Alina Klaseva, Sweden Textile Water Initiative
>>Talarpresentation (PDF)
Felicia Lundberg, XV Production
>>Talarpresentation (PDF)
Fredrik Johansson, FOV Fabrics
>>Talarpresentation (PDF)
Åsa Andersson, PEAK Performance
>>Talarpresentation (PDF)
Jonas Larsson, The Swedish School of Textiles
>>Talarpresentation (PDF)
Textile Challenge 3 – Stockholm, 13 november 2019
Introduktion – Lisa Schwarz Bour
>>Talarpresentation (PDF)
Enrico Venturini, Tex4IM
>>Talarpresentation (PDF)
Sandra Roos, RISE
>>Talarpresentation (PDF)
Ellinor Niit, Swedish School of Textiles
>>Talarpresentation (PDF)
Felix Aejmelaeus-Lindström, Fjällräven
>>Talarpresentation (PDF)
Lisa Rosengren, Fristads
>>Talarpresentation (PDF)
Textile Challenge 2 – Borås, 12 september 2019
Introduktion – Jonas Larsson och Lena-Marie Jensen
>>>Talarpresentation (PDF)
Simonetta Carbonaro, Realise
>>>Talarpresentation (PDF)
Caroline Holme, GlobeScan
>>>Talarpresentation (PDF)
Rebecca Uggla, Naturvårdsverket
>>>Talarpresentation (PDF)
Cecilia Mattsson, Naturvårdsverket
>>>Talarpresentation (PDF)
Lisa Schwarz Bour, RISE
>>>Talarpresentation (PDF)
Textile Challenge 1 – Borås, 2 april 2019
Introduktion med Simonetta Carbonaro: The customer of tomorrow, consequences for SME
>>>Talarpresentation (PDF)
Sandra Roos, RISE: Agenda 2030 and product development
>>> Talarpresentation (PDF)
Jonas Larsson, Textilhögskolan: Product development tools
>>>Talarpresentation(PDF)
Sandy Black, London College of Fashion: Design for longevity
Anna Lidström, Swedish School of Textiles