Skip to content

Artiklar

The outlook report 2011-2019

Mistra Future Fashion (2011-2019) bedrev forskning för ett systemskifte i modebranschen – via cirkulära...

18 augusti, 2020

Supply chain guidelines: vision and ecodesign action list

Denna rapport innehåller riktlinjer som syftar till att inspirera modeföretag som vill verka för en leveranskedja...

17 augusti, 2020

Fostering sustainable clothing via social marketing tools

Inom denna rapport presenteras olika strategier och verktyg för att stödja en beteendeförändring när det...

17 augusti, 2020

Think twice – a social marketing toolbox for reduced consumption

Denna rapport presenterar olika strategier och dess kombinerade effekt för att minska antalet varor som konsumenterna...

17 augusti, 2020

Sustainable fashion research agenda

Rapporten ger en kortfattad överflygning av vilka områden som modebranschen behöver arbeta med ur ett hållbarhetsperspektiv....

17 augusti, 2020

Guidance for fashion companies on design for recycling

Rapporten är främst avsedd att ge vägledning om 1) möjligheter att använda återvunna material i nya produkter,...

17 augusti, 2020

The fiber bible, part 2: environmental impact of textile fibers – what we know and what we don’t know

Att välja och använda hållbara textilfibrer är idag en utmaning för modebranschen. På marknaden finns...

17 augusti, 2020

The fiber bible, part 1: Possible sustainable fibers on the market and their technical properties

Att välja och använda hållbara textilfibrer är idag en utmaning för modebranschen. På marknaden finns...

17 augusti, 2020

Environmental assessment of Swedish clothing consumption

Rapporten förmedlar den nuvarande miljöpåverkan av svensk klädkonsumtion. Genom användning av livscykelanalys(LCA)...

17 augusti, 2020

Kan mode vara schysst?

Hemsidan samlar viktiga frågor för konsumenten att veta om kläder och mode. Det finns filmer, texter och...

17 augusti, 2020

Du måste godkänna