Skip to content

Textile Challenge 2

Seminarium och workshop som utmanar textil- och modeindustrin

Är du redo att ta varumärket till
nästa hållbarhetsnivå?

Textile Challenge 2, med tema ”Transperancy & Brand Activism”, är den andra i serien som syftar till att ge branschen insikter och verktyg för att skapa en hållbar framtid för textil- och modeindustrin. Seminarium och workshop kommer ge inblick i
konsumenters förväntningar på transparens, industrins behov av att utvecklas mot varumärkesaktivism, vilka lagar och riktlinjer som är aktuella samt verktyg och metoder som kan bidra till mer transparenta värdekedjor.

Textile Challenge 2 arrangeras inom ramen för Textile & Fashion 2030,
den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier.

Datum: 12 september, 2019
Plats: Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3, Borås
Lokal: Do-tank Center
Pris: Kostnadsfritt

09.30 – 10.00 Registrering och kaffe
10.00 – 12.30 Seminarium
12.30 – 13.30 Lunch
13.30 – 16.00 Workshop

Det går att anmäla sig till de olika delarna separat.
Begränsat antal platser. Alla delar hålls på engelska

Anmälan senast 5 september via formulär nedan.

Talare

Simonetta Carbonaro, Professor på Textilhögskolan inom Humanistic Marketing and Design Management.
Brand Activism: What is Good and What is Bad 
Update on the Higg Transparency project

Caroline Holme, leder det Europeiska teamet på GlobeScan och ansvarig för strategi, planering och marknadsföring.
– Business Case of Transparency
– Risks and opportunities with consumer facing transparency

Rebecca Uggla, Handläggare på Naturvårdsverket med fokus på resurseffektivitet och cirkulär ekonomi.
– När och hur vill konsumenter ha information om hållbar konsumtion?

Cecilia Mattsson, Naturvårdsverket, handläggare med fokus på resurseffektivitet och livscykelperspektiv i policy.
Miljöavtryck – EU Environmental Footprint (PEF/OEF)

Christina Jönsson, RISE Research Institutes of Sweden med fokus på textilier, LCA och kemikalielagstiftning och kemikaliehantering.
– Kemikalielagstiftning och behovet av informationsdelning.

Anmälan

Anmälan för detta event är stängd.


Du måste godkänna