Inställda event, reserestriktioner och social distansering… att våren skulle bli som den blev var inte lätt att förutse och det har inneburit tuffa utmaningar för många företag i branschen. Trots dessa osäkra tider är det många som väljer att fortsätta satsa på hållbarhet. Något som för oss är mycket glädjande och oerhört positivt. Över 80 stycken företag har under våren anslutit till plattformen för att förbättra sitt hållbarhetsarbete med hjälp av Framstegsmodellen.
Framstegsmodellen innebär rent konkret att vi sätter oss ner med respektive företag för att analysera och identifiera företagets profil och specifika utmaningar. Företagen genomför även en självskattning kring sitt nuvarande hållbarhetsabete, och utifrån dessa diskussioner gör vi sedan upp en konkret plan för att företaget ska kunna ta ytterligare steg mot bättre hållbarhet. Parallellt med dessa möten arbetar vi inom plattformen för att erbjuda och anpassa material, verktyg och aktiviteter för att möta behoven av stöd hos de företag vi möter. Vi samverkar även mot andra aktörer och initiativ som exempelvis Biolyftet (läs vår artikel om samarbetet här), allt i syfte att kunna ge så bra support till företag som möjligt.
Utmaningarna under våren har tvingat oss till förändring och anpassning av vårt arbetssätt. Vår konferens Textile Challenge 5, med tema distribution och återförsäljare som vi planerade att genomföra i Lund den 26 Maj,valde vi att planera om till våren 2021. Till höstens Textile Challenge 6 – med temat användning och konsumtion, planerar vi att genomföra eventet digitalt. Det blir givetvis annorlunda när vi inte kan mötas fysiskt, men vi har under våren skapat oss nya erfarenheter om digitala möten. Ett exempel på detta är föreläsningsserien ”Hållbart Näringsliv” som är ett samarbete mellan Science Park Borås, Textile & Fashion 2030, Circular Hub, Borås INK och Marketplace Borås. Föreläsningsserien syftar till att ge företagare kunskap och nycklar kring hur man kan ta sig vidare i hållbarhetsarbetet. Ni som missade föreläsningarna kan hitta dem via vårt mediearkiv. Vi kommer under hösten att fortsätta denna föreläsningsserie så håll ögonen öppna för dessa inbjudningar.
Den inställda Almedalsveckan gav oss ytterligare en möjlighet att träna oss i det digitala mediet – den första juli genomförde Science Park Borås och Textile & Fashion 2030 den digitala seminariedagen ”Framtidens hållbara konsumtion”. För er som missade detta event finns möjligheten att ta del av detta i efterhand genom att klicka här (extern länk).
Våren blev som sagt inte alls som vi tänkt oss, men med förändring, anpassning och tydliga mål i blicken ser vi att det finns enorma möjligheter för företag i branschen att flytta fram sina positioner när det gäller hållbarhet, och på så sätt öka sin lönsamhet och stärka sitt varumärke.
Nu ser jag och plattformens projektteam fram emot en riktigt skön och avkopplande semester och önskar er detsamma. Förhoppningsvis kommer vi kunna njuta av sol och värme här hemma!
Anett Aldman, projektledare Textile & Fashion 2030