Ett hundratal deltagare på plats och lika många online följde Textile Challenge – Digitally Enabled Circularity i Textile Fashion Center. Med föreläsningar, utställning och workshops visades hur digitala produktpass kan bli nyckeln till en mer cirkulär textilbransch.
Redan i entrén till Textile Fashion Center kunde deltagarna se hur 22 nordiska varumärken, som deltagit i projektet Data to Business, fyllt lokalerna med en utställning av prototyper på digitala produktpass (DPP) – lösningar som både kan förändra vardagen för konsumenter och affärsmodellerna för textilföretag.
– Utställningen är ett utmärkt sätt att få se hur föregångarna inom textil, mode och möbelindustrin har tänkt att de kan använda DPP för att skapa mer cirkulära affärer, säger Jonas Larsson, lektor vid Textilhögskolan och knuten till regeringsuppdraget Textile & Fashion 2030.

EU-krav sätter press
Bakgrunden är EU:s kommande lagstiftning, som kräver att textilprodukter ska förses med DPP. Genom dessa ska information om material, produktion, återvinning och klimatavtryck följa plagget genom hela dess livscykel.
– Tempot i lagstiftningen är högt, och företagen behöver agera nu för att inte hamna på efterkälken, sa Ulrika Simonsson, hållbarhetsexpert på TEKO, som gav en uppdatering om de nya reglerna.
Företag visar vägen
Under förmiddagen delade flera företag erfarenheter från arbetet med produktpassen. Lindex beskrev hur spårbarhet kan stärka relationen till kunderna, medan startupen Blippa visade tekniska lösningar för märkning. Bencha, Ludvig Svensson och Götessons gav exempel på hur produktpassen kan öppna dörrar till helt nya cirkulära affärsmodeller.
En återkommande poäng från flera av talarna var att digitala produktpass fungerar som en bro mellan producent och konsument, där transparensen kan göra hållbarhet lönsam.
– Genom Blippas plattform (en no-code-lösning där företag kan skapa och hantera digitala produktpass via QR-koder och små fristående webbsidor) har vi på Lindex kunnat visa efterlevnadsdelen ut mot kund, men också få information tillbaka från kunden till oss. På så sätt har vi inte bara en kommunikationskanal utåt, utan även en dialog som kan hjälpa oss att utveckla både produkter och hållbarhetsarbete, sa Catherine Aledal, digital produktchef på Lindex.





Framtiden med DPP
Efter en halvdag av presentationer, pauser för att utforska utställningen och en avslutande panel, fortsatte diskussionerna i workshops.
Frågan nu är hur snabbt branschen kan gå från prototyp till implementering.
– Utställningen ger oss en uppfattning om vilka funktioner konsumenter uppskattar och vilka de kanske inte tittar så noggrant på. Genom att så här tidigt förstå hur produktpassen kan skapa värde för konsumenterna kommer man kunna snabba på implementering av dem, säger Jonas Larsson.
Om Textile Challenge
Textile Challenge tar upp aktuella utmaningar för branschen och samlar aktörer kring lösningar. Vid varje tillfälle blir det tydligt vilken kunskap och vilja som finns hos svenska textil- och modeföretag att ligga i framkant när det gäller hållbarhet. Initiativet är framtaget inom regeringsuppdraget Textile & Fashion 2030 vid Högskolan i Borås.
Missade du Textile Challenge – Digitally Enabled Circularity?
Den 23 oktober ges evenemanget på engelska i DoTank Stockholm på samma tema.
Läs mer och anmäl dig till nästa Textile Challenge i Stockholm här