Vi använder dagligen textil i enormt många sammanhang som till exempel kläder, hemtextil, inredning och möbler. Problemet är, som du säkert redan vet, att textilkonsumtionen inte är hållbar. Textil- och modeindustrin har stor negativ påverkan på miljö, klimat och hälsa.
Den största miljöpåverkan från den svenska textilkonsumtionen sker ofta långt innan den slutliga användningen i Sverige. Runt 80 procent av våra kläders totala miljöpåverkan sker under produktionsfasen. Miljöpåverkan sker också i flera led i den så kallade textilkedjan – vid råvaruproduktion, vid tillverkning av garn och tyg och inte minst vid infärgning men också vid transport, distribution, försäljning, användning och när man gör sig av med kläder.
För att öka konsumenters kunskap om varför dagens textilkonsumtion inte är hållbar och för att ge tips om mer hållbara val har nu kampanjen Textilsmart lanserats.
Bland alla tips som ges inom ramen för kampanjen berättar bland andra Anna Lidström och Adrian Zethraeus från Re:textile hur de arbetar med re-design och hur du kan tänka kring de plagg du redan har i din garderob.
Kampanjen genomförs av Naturvårdsverket, Konsumentverket och Kemikalieinspektionen.