Gina Tricot har nyligen lanserat sin remake-kollektion Gina Tricot Upcycle. Det är Textile & Fashion 2030, XV Production, projektet re:textile och Gina Tricot som tillsammans har redesignat och sytt om plagg som blivit över eller reklamerade, till en helt ny kollektion.
Det var under vårt design-hackaton Big Do i slutet på augusti som designers från bland annnat Gina Tricot, med utgångspunkt från ett antal definierade designprinciper och FN:s globala hållbarhetsmål, blev inbjudna att utveckla nya idéer och konkretisera dessa till färdiga resultat.
Gina Tricot valde att nyttja den mikrofabrik som satts upp temporärt i Do-tank Center i Textile Fashion Center i Borås. Mikrofabriken fungerade som en textil produktionslina i liten skala och innefattade alla nödvändiga steg från skiss- och skärbord till sömnad och slutligen fotografering av färdig produkt.
-Big Do-veckan har varit en fantastisk möjlighet för oss att prova cirkulära affärsmodeller. I mikrofabriken kunde vi testa idéer ihop med XV Production och Anna Lidström från Re:textile och se resultat direkt.
Det känns jättekul att vi redan ett par veckor efter Big Do kunde lansera kollektionen Gina Tricot Upcycle i vår webbutik, säger Jenny Lundberg designer på Gina Tricot.
Re-make som inspirerar trendmedvetna kunder
Samarbetet och produktionen pågick under den aktuella veckan och nu finns vissa av plaggen till försäljning i Gina Tricots webb-butik. Några av plaggen som tagist fram finns i två till tre upplagor, resterande är unika. Det finns dessutom redan planer på fler kollektioner enligt samma koncept.
Tanken med plaggen är bland annat att inspirera Gina Tricots kunder till att våga prova remake och att samtidigt behålla modegraden. På ett relativit enkel sätt, med rätt förutsättningar, vill Gina Tricot få kunden att förstå att det går att omdefiniera ett plagg och aktivera det på nytt istället för att slänga eller sälja vidare.
Läs även tidigare publicerad artikel om aktiviteten Big Do
Länk till XV Productions hemsida
Länk till re:textiles hemsida